Reklama a ochrona środowiska
W dzisiejszych czasach każda branża znalazła już własne metody na zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko. W przypadku OOH, czyli reklamy zewnętrznej, to przede wszystkim zrezygnowanie z druków solwentowych – pisze na łamach „Rzeczpospolitej” Robert Dąbrowski, CEO Recevent.
Tusz solwentowy zawiera cykloheksanol, który jest silnie toksyczny, a jego opary są szkodliwe dla zdrowia oraz środowiska. Odpady z drukarń, w których używany jest solwent, mogą wpłynąć na skażenie gleby i wód gruntowych. Ten toksyczny rozpuszczalnik nie pozostaje bez wpływu na zdrowie pracowników drukarń i monterów reklam. Rozwiązanie tego problemu okazuje się nadzwyczaj proste. Wystarczy wybierać dla swoich kampanii drukarnie, które korzystają z tuszów wodnych, niezawierających w składzie toksycznych rozpuszczalników, a które dodatkowo są całkowicie wegańskie.
Kolejnym ważnym aspektem w kontekście działań prośrodowiskowych jest obniżenie zużycia energii elektrycznej. W Recevent działamy na tym polu wielotorowo. Po pierwsze, inwestujemy w nowoczesne maszyny drukarskie, dzięki którym zredukowaliśmy zużycie prądu aż o 40%. Po drugie, stawiamy na pozyskiwanie energii z odnawialnych źródeł. Ponadto aplikacje połączone z instalacją fotowoltaiczną nie tylko pozwalają na bieżąco monitorować produkcję energii, ale także wykazują, ile mniej CO2 wyemitowaliśmy do środowiska dzięki temu rozwiązaniu. Ilości te jesteśmy z kolei w stanie kompensować dzięki współpracy z takimi jednostkami jak Climat Partner. Korzystanie z OZE jest korzystne również z ekonomicznego punktu widzenia. To zatem sytuacja win-win dla biznesu, jak i środowiska. I wreszcie po trzecie, automatyzacja i optymalizacja procesów produkcyjnych oraz pracy biurowej, które przekładają się na większą wydajność i jakość, a do tego mniej procesów, szybsze zautomatyzowane działanie to w prostej linii mniejsze zużycie prądu.
Odpowiedzialne zarządzanie zasobami stanowi kolejny istotny czynnik minimalizujący odcisk ekologiczny w branży reklamy zewnętrznej. Chodzi tu w szczególności o papiery billboardowy (blueback) oraz tzw. whiteback, który jest wykorzystywany do druku plakatów citylight. Wybór certyfikowanego przez FSC papieru oznacza, że spełnia on wymogi odpowiedzialnego zarządzania gospodarką leśną. System łączenia paczek oraz tras monterów przekłada się z kolei na obniżenie zużycia benzyny i emisji spalin do atmosfery. Dla zobrazowania skali – plakaty dla jednej kampanii billboardowej, w zależności od jej zasięgu, wysyłane są nawet do kilkudziesięciu ekip montażowych.
W naszej działalności doskonale sprawdza się zarządzanie oparte na filozofii Kaizen. „Kaizen” to japońskie słowo oznaczające „ciągłe doskonalenie”. Filozofia ta zakłada, że każdy proces i każdy element w firmie może być ulepszony, aby zwiększyć efektywność, poprawić jakość i zmniejszyć zużycie zasobów. W praktyce Kaizen pomaga identyfikować i usuwać błędy oraz niedociągnięcia, co prowadzi do poprawy jakości produktów i usług oferowanych przez firmę we wszystkich obszarach ujętych w ESG: środowiskowym, społecznym czy związanym z ładem korporacyjnym.
Wdrożenie zmian zgodnych z wartościami ekologicznymi oraz reorganizacja firmy mogą wymagać inwestycji, planowania i zmian w zarządzaniu. Obserwuję jednak, że zdecydowanie jest to gra warta świeczki. Łyżką dziegciu może się jednak okazać świadomość polskiego społeczeństwa, która w obszarze ekologii wciąż się kształtuje. Dlatego tak istotne jest edukowanie interesariuszy – pracowników, dostawców, klientów. Mogą nie do końca zrozumieć, dlaczego firma wprowadziła konkretne zmiany. Dlatego warto o nich głośno mówić, a czasem powtarzać pewne informacje niczym zdarta płyta.
– Robert Dąbrowski, CEO Recevent
Publikacja: „Rzeczpospolita”, dodatek specjalny BIZNES, 21 marca2021.